Trzecie zęby trzonowe pojawią się późno dlatego potocznie nazywa się je zębami mądrości.

Trzecie zęby trzonowe czyli ósemki, wyrastają najczęściej jako ostatnie. Co ciekawe, zęby te nie pojawiają się u wszystkich. Najczęściej wyrastają one pomiędzy szesnastym a dwudziestym trzecim rokiem życia. Nie jest to jednak regułom, ponieważ zdarza się, że zęby wyrastają nawet w wieku czterdziestu lat.

Człowiek ma cztery takie zęby z każdej strony po dwa.

W procesie ewolucji człowieka, szczęka zmniejszyła się. Jest to spowodowane zmianą odżywiania, co współcześnie powoduje niemały problem dla posiadaczy zębów mądrości.

Kiedy należy usunąć zęby mądrości?

Zęby ósemki mogą powodować wiele dolegliwości, szczególnie ból, przez co zakłócają codzienne funkcjonowanie. Ból zębów mądrości to bardzo często dolegliwość pacjentów, którzy zgłaszają się do gabinetów stomatologicznych.

Bardzo często zdarza się, że na ósemki nie ma już miejsca lub też jest go zdecydowanie za mało. Wielu stomatologów sugeruje pacjentom, ze zęby mądrości warto usuwać, ponieważ są one przyczyną rozwijania się bakterii próchnicy, które mogą oddziaływać na inne części ciała. Obecność zębów mądrości może wiązać się z licznymi problemami, w szczególności wtedy, gdy wyrastają w niewłaściwy sposób. Zęby te rosną często pod dziwnymi kątami lub napierają na pozostałe zęby. Większość osób latami zmaga się z bolesnym wyrzynaniem ósemek, co ostatecznie często kończy się ich ekstrakcją.

Człowiek najczęściej zmuszony jest do usunięcia zębów mądrości. Decyzję o usunięciu trzeciego zęba trzonowego warto na spokojnie przemyśleć, ponieważ jak wskazują amerykańscy naukowcy, nawet siedem miliona zębów mądrości jest usuwanych zupełnie niepotrzebnie.

Zabieg usuwania zębów mądrości

Decyzję o konieczności usunięcia zęba mądrości powinien ostatecznie podjąć lekarz stomatolog. Jeśli tylko zauważymy jakiekolwiek objawy pojawiającego się nowego zęba, powinniśmy zgłosić się do stomatologa, który nie tylko przeprowadzi badanie, ale zleci również wykonanie zdjęcia RTG.

Ekstrakcja zębów mądrości bywa trudnym i skomplikowanym zabiegiem dlatego też nie wszyscy stomatolodzy podejmują się wykonania tego zabiegu. Dla doświadczonych dentystów usuwanie ósemki jest czynnością rutynową, wykonywaną u wielu pacjentów. W Internecie pacjenci mogą przeczytać liczne opinie, która z powodzeniem mogą odstraszyć ich od tego zabiegu. Co prawda, jest to zabieg obarczony pewnym ryzykiem, ze względu na położenie zęba oraz jego zamienną budowę. Jednak jeśli wykonamy zabieg pod okiem profesjonalnego lekarza oraz zabieg poprzedzony będzie odpowiednią diagnostyką to nie powinniśmy się obawiać. Wielu pacjentów przyjmuje za pewniak, że wyrwanie ósemki wiąże się z dużym bólem oraz dużą ilością krwi, przez co zabieg ten budzi strach oraz same nieprzyjemne skojarzenia. Bardzo często zupełnie niepotrzebnie. Pamiętajmy, że najlepszą formą informacji jest rozmowa z naszym stomatologiem.

W dniu ekstrakcji nie powinniśmy spożywać twardych i ciepłych pokarmów, należy zatem w tym dniu zwrócić uwagę na swój jadłospis.

Przypominamy, że zdecydowanej większości problemów z trzecimi zębami trzonowymi możemy uniknąć, regularnie odwiedzając stomatologa. Jeśli jednak dentysta wskaże wskazanie do usunięcia ósemki, nie powinniśmy tego odwlekać!