Implantów zębowych używają bez komplikacji miliony ludzi. Stomatolodzy podkreślają, że ponad 95% implantów przyjmuje się bez żadnych komplikacji i najczęściej są one wystarczające na resztę życia pacjenta. Co więcej: w trakcie jednej wizyty można usunąć zniszczony ząb i na jego miejsce wstawić implant wraz z nadbudową w postaci nowego zęba (implant natychmiastowy). Wystarczy także wstawić zaledwie dwa implanty, aby odzyskać zdolność gryzienia pokarmów i umocnić protezy na tyle, aby nie poruszały się one podczas gwałtownego kichnięcia lub ćwiczeń gimnastycznych. Zabieg wszczepienia implantu trwa średnio zaledwie pół godziny i jest bezbolesny. Szwajcarskie implanty Straumann, polecane przez stomatologów, ulegają pełnej integracji ze szczęką już po trzech do czterech tygodni od wszczepienia.

Zabieg wszczepienia implantu zębowego – jak przebiega i czego się po nim spodziewać?

Decyzja o wstawieniu i doborze odpowiedniego implantu podejmowana jest przez stomatologa niezwykle starannie. Najpierw następuje konsultacja ogólnego stanu zdrowia szczęki i jamy ustnej. Podczas wywiadu lekarskiego lekarz stomatolog bierze pod uwagę również przebyte przez pacjenta choroby, ewentualne leki, ale także skłonność do nałogów, w tym palenia i picia kawy. Obserwacji poddawane są tkanki kostne i miękkie, charakter przyzębia, czyli dziąsła, przestrzenie między zębowe i szereg innych, indywidualnych uwarunkowań. Wykonuje się również podstawowe zdjęcie panoramiczne zębów zwane pantomgramem, a następnie uzupełnia je tomografią komputerową 3D. Obie te wizualizacje służą zaplanowaniu idealnego miejsca dla implantu zębowego. Sam zabieg wszczepienia implantu należy do dziedziny chirurgii mało urazowej. Jeśli uzupełniane jest implantem miejsce po wcześniejszej ekstrakcji (usunięciu) zęba zabieg jest bardzo szybki (implantacja zwykła). Jeżeli trzeba jeszcze usunąć zepsuty ząb, stosuje się wówczas technikę implantacji natychmiastowej. Redukuje to liczbę zabiegów do jednego. Po zabiegu dziąsło jest zszywane, zaś już po tygodniu do dwu, szwy są zdejmowane. Cały zabieg przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, zatem jest on bezbolesny i trwa średnio pół godziny.

Po zabiegu wstawienia implantu zęba – zalecenia stomatologiczne dla pacjenta

Tuż po wszczepieniu implantu zęba ma miejsce proces gojenia się ran i integracji implantu ze szczęką zwany osteointegracją. Polega on na całkowitym zagojeniu się tkanki kostnej otaczającej implant. Doświadczeni lekarze stomatolodzy polecają łatwo gojące się implanty szwajcarskiej firmy Straumann, wyposażone w higroskopijną powierzchnię typu SLActive, dzięki czemu okres gojenia się implantu skracany jest do czterech tygodni. Implanty zębów ICX cenione są przez specjalistów za ich łatwość i precyzję stosowania. Prace zespołu niemiecko-szwajcarskich naukowców i klinicystów zaowocowały rewelacyjnymi rozwiązaniami takimi jak: stożkowe połączenia zapobiegające mikroruchom implantu i dzięki ich mikroszczelności rozwojowi bakterii. Ten rodzaj implantu stomatologicznego posiada także 1,5 milimetrowy hex, a więc rozwiązanie gwarantujące stabilność i trwałość osadzenia implantu. Specjalna technika Platform Swiching wyraźnie stabilizuje tkanki otaczające implant, co nie tylko daje zadowalający efekt estetyczny, ale i zapobiega rozwojowi bakterii i stanów zapalnych. Sukces implantu zębowego ICX to także jego trwały mikrogwint oszczędzający szyjki zębowe podczas rozdrabniania pokarmów, jak i wyposażenie implantu w tak zwaną powierzchnię osteofilną, co oznacza doskonałą powierzchnię uzyskaną w trakcie procesu trawienie i piaskowania implantu, a w konsekwencji jego idealne podobieństwo i spójność z kością szczęki. Za sprawą stosowania tych właśnie implantów gojenie się ran po zabiegu jest szybkie i bezproblemowe.

Leczenie kanałowe zębów – nie zawsze usunięcie zęba i wstawienie implantu będzie konieczne!

Istnieje także możliwość, iż podczas wizyty diagnostycznej stomatolog podejmie decyzję o próbie uratowania naturalnego zęba i wstawienie implantu nie będzie jeszcze konieczne. Wskazaniem do takiej metody stomatologicznej  są między innymi zapalenie lub martwica miazgi zębowej, a także niedopełnione kanały korzeniowe jako pozostałość wcześniejszego leczenia (tak zwane reendo). Leczenie kanałowe zęba polega na usunięciu miazgi z kanałów zębowych i ich dezynfekcji. Po takim oczyszczeniu kanały są wypełniane specjalistycznymi materiałami stomatologicznymi, a korona zęba jest zabezpieczana. To zabieg bolesny i wymagający znieczulenia miejscowego. Niestety wielokrotne leczenie kanałowe najczęściej kończy się decyzją stomatologa o usunięciu, czyli ekstrakcji zęba i wówczas ratunkiem staje się implant zębowy.